O froito prohibido
Auditorio de Cangas
26 DE DECEMBRO 2014A 25 E XANEIRO 2015
O froito prohibido
Maria Xosé Dominguez
comisariada por Elena Bangueses Buceta
As
obras de María Xosé son obxectos simbólicos que poden incluso adquirir estado
de relixiosidade. A artista, fai unha ofrenda á deusa da vida doméstica,
elevando o valor de obxectos de uso cotián, ou liberando do seu confinamento no
fogar as prácticas artesanais tradicionais das mulleres. Obxectos
que parecen propios da intimidade do fogar, fanse públicos, reinterprétanse elévanse a nivel artístico, perdendo a
súa funcionalidade e adquirindo novos valores e significados.
A miúdo a súa
obra e moi directa e literal, emprega e combina obxectos como se fosen
verbas, creando mensaxes e paradoxos
para o espectador. Hai tres conceptos en torno aos cales as obras
parecen xirar: a feminidade, o obxecto e o sentimento. Tanto na
construción das súas obras como no seu esforzo conceptual, estes tres aspectos
están sometidos a un continuo xogo, a unha variada combinación de modo que o
espectador se ve sorprendido polos diversos matices. Cando o sentimento se
establece entre a feminidade e o obxecto, describe a conexión das mulleres coas
súas pertenzas, neste caso vemos vasoiras e plumeiros elevados a nivel
museístico. Por outro lado, a feminidade
pode atoparse entre o sentimento e o obxecto, desposuíndoo da súa antiga
utilidade. Tales son os "colares" de María Xosé que perden o seu
carácter decorativo para acomodar o peso das mensaxes cosidas sobre eles.
O traballo da
artista está profundamente enraizado no que por séculos foi considerado pola
sociedade patriarcal como prácticas artesanais femininas. Técnicas e
tradicións, como son a costura ou a calceta, que serviron no pasado como liñas
de produción do fogar ou como mecanismos de canalización das forzas creativas
das mulleres, tantas veces oprimidas dentro da vida familiar. Esta homenaxe á
tradición xurde da reflexión de María Xosé sobre a posición oprimida da
muller, que se transmite dunha xeración
á seguinte, xunto coas prácticas
artesanais femininas.
Os elementos
que só pertencen ao universo e a natureza feminina son esenciais no traballo da
artista. O corpo, a maternidade, a reprodución, a menstruación,
considerados vergoñosos e tabú para as
mulleres, son protagonistas de moitas das súas obras, ela dálles o valor vital
que merecen como aspectos esenciais na creación da vida. A través das súas
obras, tamén afirma a liberdade e o
dereito das mulleres sobre o seu corpo a
sexualidade e a maternidade.
María Xosé
desafía a tradición relixiosa e mitolóxica da misoxinia, introducindo nas súas
obras personaxes femininos como Eva, Pandora ou Lilith. A través destas imaxes,
reabre os seus casos para que sexan xulgados de novo dende unha perspectiva
contemporánea.
Coas súas
obras, pretende acercar á arte a sociedade. Crea situacións nas que o
espectador convértese en participante activo, invitado a interactuar, explorar,
involucrarse, e mesmo a converterse en creador. O traballo da artista, está en
total sintonía cos seus contemporáneos, nun momento na arte onde a estética
relacional adquire cada vez maior importancia e a posición do espectador
convértese na de participante.
Na súa
creación, obsérvanse dende aspectos dadaístas ata influencias doutras artistas
como Eva Hesse, Tracey Emin ou Sarah Lucas, que participan na mesma loita para
reivindicar o corpo feminino separado das cargas de vergoña, impostas por una sociedade patriarcal.
Aínda que o
traballo de María Xosé, a miúdo rende homenaxe ás mulleres do pasado, os
aspectos que aborda son máis contemporáneos que nunca, pois aínda que se ten
progresado moito en relación ás cuestións da muller, a sociedade contemporánea
está lonxe da igualdade de xénero.
Esta
exposición individual é o resultado de varios anos de creación artística,
investigación e evolución constante en torno ao tema da muller na sociedade. As
súas viaxes regulares a Marrocos teñen unha gran influencia nas súas pezas e na
investigación sobre as cuestións de xénero. A exposición reúne as pezas máis
salientables deste período creativo, nun intento de crear un espazo para a
reflexión.
Elena Bangueses Buceta
No hay comentarios:
Publicar un comentario